Dag 11 en 12: Naar Khao Sok National Park

21 juli 2019 - Tambon Khlong Sok, Thailand

Vanuit het schitterende Koh Tao vertrokken we in de late morgen met de longtail naar de haven van Koh Tao, Ban Mae Hat. Er stond een fikse wind en de boot was vol met zakken en pakken, dus we tufte rustig over de golven. In de haven was het druk met mensen die van en naar de verschillende eilanden of het vaste land kwamen en gingen. Onze draagvleugelboot, die ons in anderhalf uur naar Pak Nam, Chumphon zou brengen, lag al op ons te wachten. Het was een prettige tocht, hoewel een aantal mensen zeeziek werden van de wat ruige zee, het weer was immers ook omgeslagen. Het regende dan ook, toen we aan land kwamen en over de steiger naar de taxi's liepen.

Chumphon was een slaperige stadje dat zijn inkomsten verdient aan lokaal Thais toerisme in het hoogseizoen (december). Dan varen er bootjes gezinnen naar de kleine eilandjes voor de kust. We waren dan ook een van de weinige toeristen en men bekeek ons ook uitvoerig toen we in de avond het restaurant bezochten. Ook wij keken onze ogen uit, want zo tussen de locals hadden we nog niet meegemaakt. Het eten was ook niet op westerlingen gericht en was soms wat vreemd voor oog en tong.

Het was een lange rit terug naar Sura Thani met een minivan, waar we overstapten op een andere minivan naar Khao Sok National Park, treinen schenen immers overdag niet te rijden. We waren dan ook opgelucht toen we aankwamen in het groene, maar regenachtige Khao Sok. Na een korte opfrisbeurt en schone kleren aandoen, zaten we gezellig aan tafel met heerlijk eten: kipsate, Massaman curry, Pad Thai noodles bijna alle gerechten met keuze uit varken /kip/ groente/ tofu/garnalen of zeefruit en natuurlijk een grote Chang erbij😁 en/of ice cream shakes en fruit shakes

Ondertussen liet de Moesson zijn serieuze kant zien, het kwam urenlang met bakken uit de lucht. Ook de junglegeluiden overstemde zo nu en dan het geroezemoes van voornamelijk Nederlandse gasten en de achtergrondmuziek. We keken samen de klapper door waar de verschillende excursies in werden beschreven. Morgen zouden we naar de olifanten gaan!

Na de laatste ronde (negen uur) dronken we onze Mojito's op en sjokten we naar ons simpele hutje. In de plakkerige hitte vielen we met het geluid van de ventilator, de boomkikkers, allerlei cyclades en andere nachtdieren onder onze klamboes als een blok in slaap.