Dag 2 : Bangkok en nachttrein naar Sura Thani

10 juli 2019 - Surat Thani, Thailand

Het bedje in de nachttrein ligt eigenlijk prima. Al schommelend hoop ik zo dan ook in slaap te vallen. We hadden een wat luxere trein verwacht, maar we doen het ermee.

Thuis had ik me voorgenomen om me onder te dompelen in de Thaise cultuur en gebruiken, maar nu sloeg de twijfel toe. Oké insecten eten gisteravond dat ging goed, maar nu weer mijn vasthoudendheid op de proef gesteld: soep van groente en kip als ontbijt of toch gewoon jam, toast en ei met bacon.  Ik koos maar voor het laatste, de Europeaan in mij bleek toch sterker dan mijn 'wereldburger-zijn'. De trek was ook groot na fitness/semi-yoga-oefeningen en een frisse duik in het zwembad. Marije en ik hadden dan ook de wekker op vroeg gezet. Kids sliepen nog. Het geluid van tropische vogels, het kabbelen van het zwembad en de snel oplopende temperatuur maakte de oefeningen meditatief.

Voor vandaag hadden we de onvermijdelijke toeristische hotspots op programma staan: de tempels en het koninklijk paleis in het centrum van Bangkok. Maar de kids wilde eerst zwemmen met de andere kinderen van het hotel, Marc wilde voor de zekerheid alvast de tickets voor de nachttrein afhalen op het station, en ik kreeg ineens de ingeving om met een boot de rivier op te gaan... Dus paste we ons plan aan. Dit bleek achteraf goed uit te pakken.

Onderweg vanuit de taxi en tuktuk keken we naar het dagelijks leven van Bangkok alsof het een film was. Meest bijzondere dingen van vandaag: varanen zo groot als krokodillen, gratis kappers op het station en een vrouw die een tik met een stok kreeg, omdat ze niet opstond voor het Thaise volkslied dat blijkbaar uit de speakers van de stationshal klonk. O ja en Awen die tijdens onze wandeling door de stad wees naar prachtige kleurrijke sliertjes in en emmer... Na wat beter kijken bleken dit dierlijke ingewanden te zijn, die in de zon lagen te drogen. Nogmaals, soms ben ik net even meer Europeaan dan ik van mezelf had gedacht.