Dag 21: Koningsdag

28 juli 2019 - Tambon Bang Kachao, Thailand

Vandaag wilden we nog even genieten van de grote stad. Het was de verjaardag van de koning, we hadden hoge verwachtingen, mooi om onze reis zo te kunnen afsluiten!

We waren met de pont vanaf Bang Kachao naar Bangkok gegaan en kwamen daar in een wat viezig straatje aan. Al snel vonden we de eerste supermarkt met een vrouwtje wat loten verkocht, vergelijkbaar met iemand die de straatkrant verkoopt in Nederland. Na wat heerlijke cakejes opgepeuzeld te hebben, pakten we een taxi naar de Backpacker Street in Bangkok, Khaosan Road.....leuke cafeetjes, maar daar kwamen we niet voor, veel troep helaas en het Thaise vlaggetje wat we al de hele vakantie wilden kopen, was zelfs hier niet te koop! Die kon je blijkbaar alleen in heel specialistische winkeltjes kopen! Dus besloten we een mooie tempel te bezoeken... en dat is ons achteraf zeker goed gelukt! We besloten de dure Tuck Tuck rondreis niet te nemen en zijn gaan lopen naar een erg mooi tempelcomplex in het midden van de stad; Wat Pho; Tempel van de Liggende Boedha. Erg indrukwekkend en groot! We liepen er als een soort monniken doorheen, vooral Awen paste heel goed in het plaatje. Ze was erg onder de indruk van een biddend echtpaar en deed dit ook na. Daarna liepen we verder en kwamen we in de tempel van de grote Budha, wat erg indrukwekkend was. Een rij bronzen schaaltjes waarin je in elk schaaltje een muntje deed, werd een soort klankschaal ceremonie, rondom de grote Budha. Verder in het complex zong  een klas met meisjes mantra's onder leiding van een monnik, maar niet alle meisjes waren zo braaf... ook mochten  we meegenieten van een Thaise maaltijd voor de locals, ik heb de stoepa's met overweldigend veel keramische bloemen erg bewonderd....en al dit moois had onze goede vriend Marc helaas gemist, want we waren elkaar al snel kwijtgeraakt.

Na ons noodle soepje vonden we hem gelukkig weer en wilden we op zoek naar een restaurant, want we wilden het niet te laat maken. We moesten nog terug met het pontje en een stukje naar ons appartement fietsen en liefst niet in het donker!

We verkleedden ons dus snel, kwamen nog in een erg mooi souvenierswinkeltje waar we achteraf veel te weinig hebben gekocht..en besloten uiteindelijk om toch eerst maar terug te gaan met het pontje. De reis met het pontje was heel indrukwekkend...laag op het water dreven we bijna uit de grote moderne stad... de soort van buchbuch weer in. We keken alle vijf vol bewondering over het water naar de moderne stad die we langzaam vaarwel zeiden. We hebben de oude sluiproute tussen de huizen genomen en uiteindelijk heeft de mevrouw van het appartement nog bier en rijst met kip voor ons gehaald....te gevaarlijk om nog op pad te gaan!

We sliepen heerlijk en werden s' ochtends op tijd door een taxi opgehaald. Voordat we naar het vliegveld konden, nog even afscheid genomen van de Turkse man van de coffeebar en het tuk tukje van Arik daar opgehaald, die hadden we daar laten liggen...begrepen we later..voor niets in de stress..lieve taxichauffeur die met moeite omreed op het eiland!

De terugreis was een stuk relaxer... afgezien van een groep pubers die van Kiev naar Brussel maar niet ophielden met kwebbelen en flirten met de juf! We vlogen overdag...veel relaxer dan een hele nacht niet slapen...Teun kwam ons ophalen in Brussel, de schat! en al snel dommelden we bijna allemaal in slaap....in St. Clement weet ik niet meer hoe het is gegaan...we gingen dacht ik vrijwel meteen naar bed...een prachtige intense reis in onze pocket!

1. Tamara van Geest:
    28 juli 2019