Dag 8: Roctopus, Koh Tao

19 juli 2019 - Koh Tao, Thailand

De ene hand op mijn duikbril, de andere op mijn loodgordel, de regulator in m'n mond en met een vin voorruit nam ik een stap de diepte in..ongeveer 2 meter naar beneden langs de boot de zee in. Even zag ik alleen maar bellen om me heen. Eenmaal boven pompte ik m'n vest op en gaf ik m'n instructeur het oké teken. Daarna volgde Danny op dezelfde manier. De instructeur Stephie, uit Engeland gaf het duik-teken👎 en we daalde af.

Ik was voorafgaand best gespannen want vorige zomer hadden we in Corfu onze laatste duik gemaakt en daarbij ging het wel redelijk. Vond het van te voren dus erg spannend hoe deze eerste duik zou verlopen. We gingen nu speciale oefeningen herhalen (PADI Refresh) omdat we precies een jaar niet gedoken hadden. Het ging beter dan ik had ingeschat, we hadden bij de duikvereniging de theorie herhaald gekregen, in dit keer fatsoenlijk verstaanbaar Engels.

We herhaalden alle tekens, hoe je je hele uitrusting moet opbouwen en de belangrijkste dingen waar we op moeten letten. Op de boot, onderweg naar de duik locatie, dat ongeveer 20 minuten varen was, bevestigde we de BCD op de luchtfles en sloten we lucht aan op de octopus. Ook gaf Stephie de laatste bemoedigende tips.

Langs een lijn daalde we tot een meter of vijf diep waar we bepaalde verrichtingen deden die Stephie eerst voordeed: masker eerst vol laten lopen met water en vervolgens met lucht het water eruit blazen; elkaar lucht geven met de reserve regulator, duikbril helemaal af en weer op, etc. We kregen allebei het goede oké teken en een onhoorbaar applausje.

Na de speciale handelingen konden we nog even relaxed duiken en kon ik oefenen met mijn neutraal drijven, waarbij je onderwater gewichtloos zweeft en je een beetje stijgt als je inademen en zakt als je uitademt. Ondertussen zagen we prachtig gekleurd koraal, allerlei soorten en maten tropische vissen, vreemde vormen spons en schitterende anemonen. Het was een relaxte duik. Danny en ik gingen ook gelijk op in luchtgebruik, wat voor mij een goed teken was!

Eenmaal op de boot terug, maakte we ons op voor de tweede duik een eindje verder varen bij 'Green Rock'. Aan boord was het een bont internationaal gezelschap op de boot: Nieuw-Zeelanders, Australiërs, Denen, Engelsen, Ieren, een jongen uit Bali en een uit Nederland. Het was leuk om te horen waar ze al waren geweest en waar ze naartoe gingen. De tweede duik verliep ook soepel en was heerlijk.

Terug op de duikclub maakte we alles schoon en werd ons logboek bijgewerkt. Danny kocht nog een T-shirt, ook omdat hij zijn eigen T-shirt op de boot vergeten was.

In de vroege ochtend hadden we alles goed ingepakt en na het ontbijt brachten we de bagage naar de receptie. Danny kocht ook extra muggen spray, want het schijnt dat denguee op dit moment een grote epidemie aan het worden is: 135 000 besmettingen en 125 doden volgens de Thaise berichten. Dus voorzichtig zijn dan maar, gelukkig heerst het vooral in het Noorden.

Ook de kids hadden een fijne dag gehad bij het zwembad en langs het strand, waar ze gewandeld en gespeeld hadden met Deense kinderen. Na het duiken haalden we de bagage snel op, want de taxi stond al klaar. Marc had een grote 4x4 geregeld, want de volgende accomodatie, Mango Bay, is alleen te bereiken via het water of over dirt-road vol kuilen en hobbels, dwars door de jungle van Koh Tao. Onderweg zag Arik een aap op een dak van een hutje zitten. De chauffeur vertelde dat op Koh Tao geen apen voorkomen, behalve getrainde apen die gekocht worden op het vaste land. Deze apen werken op de kokosnoot-plantages waar ze de noten uit de bomen halen.

Aangekomen op het draaipunt van de 4x4, waar de weg ophield, stapten we uit om onze weg te voet te vervolgen. Het was en steile afdaling en op slippers goed uitkijken. Maar de beloning was groot: een prachtige blauwe baai en een luxe resort. We sliepen in eens soort van boomhutten gebouwd tegen de steile rotsen. Het resort werd bovendien beheerd door een trotse Italiaan, die binnen vijf minuten weemoedig al over Italiaans eten begon. Terwijl hij vertelde dat hij zijn Thaise kok Italiaans koken aan het leren was. Maar wij vonden het eten heerlijk! En in de avond, toen we met een koude Chang op ons balkon zaten vlogen de vliegende honden langs de heldere maan.